Burn-out?

Ben je prikkelbaar, vaak moe, zonder reden of lusteloos? Herken jij één of meer symptomen van een burn-out? Hieronder kun je meer informatie vinden over een burn-out en hoe je er mee omgaat. Een burn-out komt veel en steeds vaker voor. Ruim één op de zeven werknemers leidt aan burn-out symptomen en -klachten. Gemiddeld blijven werknemers met een burn-out 189 dagen thuis.

Wie kent het niet? Je wordt overladen met grote hoeveelheden nieuws en informatie, waardoor je het idee hebt dat je constant bij moeten blijven om nog mee te kunnen tellen. Ook social media worden genoemd als bron van stress: meegaan in de maalstroom lijkt de norm te zijn. Niet iedereen kan hier goed mee omgaan.

Hoge werkdruk en baanonzekerheid, maar ook de combinatie van gezin en werk worden veelvuldig genoemd als oorzaken. Evenals het feit dat je in de huidige samenleving steeds sneller moet reageren op trends en ontwikkelingen. Ook mensen die de zorg hebben voor een familielid, vriend of kennis, de zogenoemde mantelzorgers zijn er gevoeliger.

Veel mensen denken dat een burn-out iets is voor zwakke mensen. Dat is absoluut niet het geval. Juist mensen die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de neiging hebben tot perfectionisme hebben er meer kans op. Het is niet niks: het zorgt voor totale lichamelijke en geestelijke uitputting. Normale handelingen zoals een boek lezen, een boodschap doen of op visite gaan lukt dan niet meer. Je gaat twijfelen aan je kwaliteiten. Niet alleen op het werk, maar ook in de privésfeer. Heeft iemand een burn-out, dan kan het soms lang duren voordat hij of zij weer is hersteld.

Een burn-out wordt voorafgegaan door een langere periode van ongezonde stress en onvoldoende ontspanning. Een beetje stress is niet erg; dit kan helpen om beter te presteren. Neemt de stress echter niet af en is er onvoldoende tijd om te kunnen herstellen, dan spreken we van ongezonde stress. Het is heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren en de signalen serieus te nemen.

Psychische burn-outsymptomen

  • Concentratieverlies
  • Besluiteloosheid
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Gevoelens van paniek
  • Snel kwaad
  • Jezelf snel ergeren
  • Gevoel van machteloosheid
  • Opgejaagd gevoel
  • Neerslachtig
  • Sneller agressief
  • Wantrouwen
  • Nergens zin in
  • Gevoelens van onzekerheid
  • Neiging tot verslaving

Lichamelijke burn-outsymptomen

  • Constante moeheid
  • Slapeloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren
  • Nek- en schouderpijn
  • Spanning op de buikstreek
  • Energieloze stem
  • Hoge ademhaling
  • Vergeetachtigheid
  • Geen of weinig zin in seks
  • Snel moe of grieperig
  • Darmproblemen
  • Hoge hartslag
  • Hoge bloeddruk

Burn-out de baas!

De oorzaken van een burn-out zijn per persoon verschillend. Er zijn wel veel overeenkomsten te vinden. Vaak is de oorsprong terug te vinden in hoe jij geleerd hebt met situaties om te gaan, wat jouw normen en waarden zijn, of je makkelijk ‘nee’ kunt zeggen en hoe jij over jezelf denkt. De 'burn-out de baas'-methode is uniek. Het geeft inzicht en vooral houvast.

Achter de methode zit een filosofie, dit is de essentie:

Het lampje of lichtje staat voor energie en leven. Voor jou en jouw leven. Bij voldoende energie en stroom, brandt jouw licht helder en zuiver. Het lichtje kan fel branden of gedimd worden. Soms knippert het lampje wat.. Dat is niet erg. Het licht wat jij uitstraalt, heeft een enorme aantrekkingskracht.  Het zorgt ervoor dat ook anderen mogen schijnen. Zolang jij het op de juiste manier voedt, van stroom voorziet en verzorgt. Doe je dat niet, dan gaat het lichtje langzaam uit.

In het speciaal ontwikkelde coachtraject burn-out de baas' voor cliënten met burn-out symptomen wordt het je allemaal duidelijk. Neem contact op. In het traject werk ik met opstellingen. Daarover kun je op deze site, bij 'opstellingen' meer lezen.

Heb je vragen, neem contact op!